Pablo Reinoso (geboren 1955, Buenos Aires) is een Frans-Argentijnse kunstenaar die sinds 1978 in Parijs woont en werkt. Zijn interdisciplinaire werk omvat sculpturen, installaties, design, video en architectuur, en is gebaseerd op een voortdurende reflectie over de relatie tussen kunst en functionaliteit.
In zijn vroegste sculpturen vertaalde deze kritische en creatieve benadering zich in werken die de noties van materialiteit en beweging ondervragen: met de Articulations, (1970-heden), een reeks beelden geïnspireerd door de menselijke anatomie, maakte de kunstenaar van hout een flexibel materiaal, waarmee hij mobiel-achtige sculpturen kon creëren. In de jaren ’90 ontwikkelde hij zijn Breathing Works. In deze minimalistische installaties, die meestal worden gepresenteerd als ensembles van zwarte monochromen, wordt de universele maar onbewuste handeling van het ademhalen mogelijk gemaakt door een door de mens gemaakte steun die het hele systeem laat werken. Deze werken spreken ook over de onderlinge afhankelijkheid tussen natuurlijke en kunstmatige elementen, één van de steeds terugkerende thema’s in het werk van Pablo Reinoso.
De notie van functionaliteit staat ook centraal in de serie Thoneteando (vanaf 2005), geïnspireerd op het ontwerp van de Thonet stoel 14. Hier is het materiaal van de kunstenaar een iconisch zitobject, ontdaan van zijn primaire functie: de stoelen krijgen een absurde symboliek naarmate de kunstenaar er visuele verhalen en choreografieën mee articuleert.
Met zijn recentere werken, waaronder de Spaghettibanken en de Garabatos, blijft Pablo Reinoso met de aard van de materialen te experimenteren en hij streeft ernaar de grenzen ervan voortdurend opnieuw te definiëren. Banken die omhoog klimmen en opzij groeien doen denken aan de vertakkingen van het natuurlijke leven en organische bogen bewegen zich vrij in de ruimte eromheen.
Het œuvre van de kunstenaar draait om onze verhouding tot de natuur en suggereert vaak een mogelijke oplossing voor de bestaande spanning door het combineren van door de mens gemaakte en natuurlijke elementen.
Pablo Reinoso’s meest recente productie is ook diep geworteld in de openbare ruimte: in zowel stedelijke als natuurlijke omgevingen creëren zijn werken nieuwe openingen en gelegenheden voor uitwisselingen, gesprekken en onverwachte ontmoetingen. De kunstenaar heeft locatiespecifieke werken gecreëerd in verschillende steden, met name in Londen (The Ark, 2019), Buenos Aires (Aires de Buenos Aires, 2019) en Busan (Busan Infinity Line, 2019). Hij heeft een nieuwe bank bedacht, getiteld Social Distance Bench (2020), waarmee gebruikers openbare ruimtes kunnen delen binnen de context van de gezondheidscrisis van Covid-19.
Verschillende gerenommeerde internationale collecties hebben werken van Reinoso: Museum of Modern Art of Buenos Aires, Fonds National d’Art Contemporain (Parijs, Frankrijk), Museum of Modern Art São Paulo (Brazilië), MACRO (Rosario, Argentinië), MUSAC (Léon, Spanje) en Malba (Buenos Aires, Argentinië).
Naast groepstentoonstellingen in o.a. New York, Shanghai, Wenen en Kopenhagen, had hij solotentoonstellingen in Londen, Parijs, Brussel, Madrid, Tokio, Cannes, Bogotá, Toulouse, Hamburg, Punta del Este en Buenos Aires.